En arbejdsopgave på Pædagogstudiet i Randers

mandag den 10. oktober 2011

Omkring Relation

For at forstå begreberne relation og anerkendelse, vil vi nu analysere situationen hvor Peter sidder i fjorden...

Relationsbegrebet går ud på at individet lærer sig selv at kende igennem interaktion med andre individer. Individet erfarer at blive holdt af og beundret, det føler intimitet og udvikler derved et bedre selvværd i selvdannelsen.

En af de vanskeligheder som mennesker med autisme har, er at de har svært ved at indgå i relationer med andre mennesker. De har generelt svært ved at føle empati eller ved at danne en social forståelse. De danner sig herved heller ikke så let et bedre selvværd, idet de ikke erfarer i samme grad at blive holdt af og beundret, som mennesker uden autisme har mulighed for. Hvilket vi ser i vores fortælling hos både Morten, som lider af depressioner og generelt er ensom og Peter, som flygter, da han forventes at indgå i en social interaktion med sin far.

Da Peter ser sin far, reagerer han ved at flygte. Grundet manglende overskud til at skulle indgå i en social interaktion med sin far, vælger han at løbe væk fra den.

En ofte anvendt model i det pædagogiske arbejde med mennesker med autisme, er modellen TEACCH. TEACCH er baseret på respekt for det enkelte individ, hvilket også er grundlæggende indenfor anerkendelse. Anerkendende pædagogik baseres på et menneskesyn om ligeværdighed og respekt for den andens oplevelsesverden. Anerkendelse er et begreb der knyttes til personen og til opbygning og vedligeholdelse af en identitet.

I vores fortælling observerer Trine Peter, og idet hun lader ham sidde i fjorden til han er klar til at komme op, respekterer hun hans oplevelsesverden. Det er ikke sikkert, hun forstår hvorfor han gør som han gør, men hun giver ham plads til at være den han er.

"barnet, eller enhver anden i udvikling stræber efter at blive anerkendt. De kommunikerer i håbet om at blive set og få sig selv tilbage på en ok måde. Det er en risikofyldt indsats, fordi muligheden for at blive misforstået, afvist, overset, invaderet, bestandigt er til stede." (Bae, 1992)

Altså gør Trine, hvad hun kan for at Peter skal føle sig forstået og set i fortællingen.

1 kommentar:

  1. Rigtig god fortælling om et område (autisme), som vi ikke kender så meget til endu. Vi kan ikke kommentere de forskellige brikker.
    Vi havde dog lidt svært ved at finde rundt på blokken. Vi manglede især indholdet af jeres 5 briker. Vi sammenlignede lidt for meget med vores egne brikker.
    Så savnede vi lidt flere henvisninger til jeres fortælling med begreberne fra jeres analyse. Men de kommer måske i jeres fremlæggelse. Ellers godt gået et spændende område. ;-) Hilsen Gruppe 1

    SvarSlet

Dem, som nogle gange kigger forbi: