En arbejdsopgave på Pædagogstudiet i Randers

torsdag den 13. oktober 2011

TEACCH

 TEACCH står for Treathment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children, denne teori og praksis stammer fra North Carolina, USA. Oversat til dansk omhandler metoden behandling og uddannelse af autister og beslægtede kommunikations handicappede børn. TEACCH er en struktueret pædagogisk metode, som anvendes for at forebygge isolation, stereotyp adfærd og samtidig øge den enkeltes udvikling.

 Denne effektive TEACCH metode har til hensigt at fremme den enkeltes selvstændighed, sociale og kommunikative kompetancer.

 Det handler om at støtte det enkelte menneske med autisme bedst muligt og derved kompensere for deres begrænsninger og svagheder. TEACCH programmet hjælper med at struktuere og tilrettelægge det pædagogiske arbejde via en referanceramme, her er overskuelighed, forudsigelighed, tydelighed, visualisering og gentagelse de bærende elementer.

 Et grundlæggende princip i TEACCH handler om at respektere menneskets måde at være på, og ret til at bevare hans/hendes interesser og særpræg.

 Et åbent forældresamarbejde er vigtig og bidrager til, at mennesker med autisme oplever tryghed og stabilitet.

Kildehenvisning:
http://tilgaengelighed.emu.dk/tilgaengelighed/grundskolen/paedagogik/paedautisme.html
http://www.servicestyrelsen.dk/adhd/adhd-indsatsen/kortlaegning/cases/flere-strategier-pa-heimdal

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar

    Dem, som nogle gange kigger forbi: