En arbejdsopgave på Pædagogstudiet i Randers

mandag den 19. september 2011

Pædagogernes udfordringer i fremtiden, og bud på hvordan vi kan være med til at løse dem

De udfordringer, pædagogerne står overfor nu er blandt andet økonomien. For mange børn og for få uddannede pædagoger gør kvaliteten af pædagogens arbejde ringere. Da økonomien også tvinger institutionerne til at ansætte uudannede til at udføre de uddannedes arbejde, forringer det også kvaliteten yderligere. Dette er ikke noget nyt, historien viser at, pædagogerne aldrig har været prioriteret højt, rent økonomisk.

Afgrænsning - synlighed - viden

I teksten fra Bupl; Pædagogprofessionens udfordringer de kommende år, læser vi at de tre punkter er pædagogens udfordringer i den nærmeste fremtid.

Afgrænsning

Pædagogerne er ikke alt for bevidste om, hvad det er de kan, sammenlignet med de uuddannede. Det er vigtigt at de/vi bliver bedre til det, for at vi kan indgyde tillid hos forældre og dermed hjælpe til at skabe en grobund for at godt samarbejde med forældrene.

Dt gør sig også gældende indenfor problemstillinger omkring specialpædagogik; hvor meget skal/vil pædagogen påtage sig af ansvar for den urolige bruger - skal der specialhjælp til, og hvad kan man gøre for at blive hørt

Udfordringen er også det øgede pres af arbejdsopgaver, der ikke reelt har med pædagogarbejdet at gøre fx. administration og papirarbejde.

Synlighed

Når så pædagogerne har gjort sig klart, hvad det er de kan, er det vigtigt at de bliver dygtige til også at signalere det overfor omverdenen.
Både forældrene, for at de kan få tillid til at de kan løse den opgave, de bliver stillet, og også politikerne, så de kan få øje på, hvorfor de skal bevilge flere penge til uddannelse og flere pædagoger i institutionerne.

Viden

Sidst er der en udfordring indenfor viden. Pædagogen henter sin viden i faglitteratur og på uddannelsesstederne, og her skal materialet og lærerne være ajourførte og dygtige. Samtidigt skal den enkelte pædagog sørge for at holde sig up to date på pædagogik og tidens strømninger, da verden er foranderlig og ændres hele tiden, og pædagogerne også derfor bør være det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dem, som nogle gange kigger forbi: